Drijfveer als uitgangspunt voor succesvolle communicatie

Wat voor traject ik ook inzet met een kandidaat, het is altijd belangrijk dat ik goed kijk naar de persoon die ik voor me heb. Waar ligt zijn passie, waar haalt hij plezier uit, waar is hij goed in? Communicatiebureau Vitamedia, dat de teksten voor deze nieuwsbrieven voor mij maakt, doet precies hetzelfde bij hun opdrachtgevers. Irma van der Lubbe van Vitamedia legt uit wat dit een organisatie kan opleveren.

Waarom is het belangrijk voor de communicatie van een organisatie om uit te gaan van de drijfveren?

“Van oorsprong is Vitamedia een tekstbureau. In de loop der jaren hebben we veel bedrijven gehad die bij ons aanklopten voor teksten voor bijvoorbeeld een website, folder of bedrijfspresentatie. Daarbij merkten we dat de meeste bedrijven communiceren WAT ze doen. Maar dat zegt niets over wie je eigenlijk bent en wat je wilt betekenen voor je klanten. Terwijl dát juist de ziel van je organisatie is: goedbeschouwd kopen mensen niet WAT je doet, ze kopen WAAROM je het doet. Wanneer je communiceert vanuit je missie krijg je een heel ander verhaal. Neem bijvoorbeeld een fabrikant van wijnglazen. Als deze communiceert: ‘Wij maken goede wijnglazen’, denk je als consument: ‘Daar zijn er wel meer van, ik shop nog even verder om andere merken te vergelijken’. Maar als hij vanuit zijn missie stelt dat hij wijnliefhebbers hun wijn op de meest optimale manier wilt laten beleven, raakt hij zijn potentiële klant op de emotie. En dat is waar klantenbinding begint.”

Wat kun je daar vervolgens mee?

“Communicatie anno 2017 is dáár zijn waar je klant je zoekt, over je praat en beslist. Het is dus zaak te weten van welke middelen en kanalen jouw klant gebruik maakt – al dan niet door onderzoek. Vervolgens moet je als een soort mediamagnaat-in-het-klein gaan bepalen wát voor soort ‘inhoud’ je op welk moment op welk kanaal gaat ‘uitzenden’ om je klanten te inspireren, informeren, overtuigen en binden. Voor Vitamedia is ook hier de missie van de organisatie leidend. Met de bril van je klant op kun je van daaruit allerlei pijlers, thema’s en onderwerpen bepalen die je via de middelen en kanalen inzet. Wanneer je dit geheel goed op elkaar afstemt qua inhoud en planning krijg je een eenduidig, passievol en herkenbaar verhaal, zowel naar buiten als naar binnen. Want ook een goede interne communicatie start volgens ons bij de missie van de organisatie.”

Klik hier voor de website van Vitamedia

Naar overige artikelen uit deze nieuwsbrief...

Nieuwsbrief archief