Communicatie bestaat uit vele facetten. Daardoor kan het ook op vele manieren misgaan. Want komt een boodschap wel aan zoals jij hem bedoelde? Wat pikt de ander op vanuit jouw non-verbale gedrag? Was dat ook wat jij wilde uitstralen? Tijdens de coachings- en loopbaangesprekken die ik voer, geef ik regelmatig feedback over hoe iemand overkomt en vraag ik of dit ook hun bedoeling is. Door steeds meer bewustwording hiervan kan iemand dit gedrag weloverwogen inzetten, of leren het om te ruilen voor ander gedrag. Aangezien niet iedereen vanzelfsprekend deze ‘ontwikkelkansen’ ontvangt, leer ik mensen ook gericht om feedback te vragen. Zoals Frans, werkzaam bij de politie. Graag deel ik met jullie in deze nieuwsbrief de casus van zijn coachingstraject waarin hij dit leerde en vertrouwen hersteld werd.
Veel leesplezier!
Hartelijke groet, Paulien Scholten
Soms komen mensen bij mij voor een coachingstraject met een vraag, maar dan blijkt dat er nog meer speelt. We beginnen daarom altijd met een oriënterend gesprek en starten zeker vanuit een doel, maar ik houd scherp in de gaten of dit wel écht is waar het om draait.
Zo kwam er een verzoek van Annet, teamchef bij de politie, of ik Frans, één van haar medewerkers zou willen coachen. Bij de start, tijdens het driegesprek tussen Frans, Annet en mij was er direct openheid over de aanleiding. Wel bleek dat er nog de nodige afstemming vereist was om tot dezelfde ´taal´ te komen, waaruit de doelen afgeleid werden.